JÖVŐ NEMZEDÉKEK ORSZÁGGYŰLÉSI BIZTOSA
A lakossági ivóvízkincs, az egységes ivóvízbázis megvédése nem pusztán környezeti kérdés, hanem a létünk legelemibb alapjának védelme volt, mondhatni nemzetbiztonsági feladat. Magyarország egyik legfontosabb természeti adottsága a kiváló és jelentős méretű felszín alatti ivóvízkészlet.
Ha mi nem lépünk fel idejében és határozottan, újabb nagy kiterjedésű vízkészletek kihasználása felett veszti el az ellenőrzést a kormány.
http://jno.hu/hu/?&menu=sajt&doc=20090529sajt
Ez a méret legalább öt-tízszerese az ilyen erőművekben megszokott, célszerű kapacitásnak. A fűtőanyagot nagyteherautók százaival nagy távolságról szállítanák oda, majdnem annyi energiát felhasználva, mint amennyit abból aztán az erőmű előállít. Az UNESCO-tól tudjuk, hogy a tokaji borvidék is a veszélyeztetett világörökség listájára kerülhetett volna, az erőmű által közvetlen és közvetve okozott szennyezés miatt.
http://jno.hu/hu/?doc=3737_J_2008
http://jno.hu/hu/?doc=sajt20080410
A szerencsi szalma-erőműre és a pesti zsidónegyed védelmére vonatkozó állásfoglalásainkban kezdeményeztük egy egységes törvény megalkotását a világörökség védelmére, amely megfelelően gondoskodik a tervezésről és kezelésről. Ezzel átfogó és kiemelt védelmet biztosítunk legnevesebb értékeinknek. A törvényalkotás megkezdődött, a JNO együttműködésével.
http://jno.hu/hu/?doc=3327_J_2008
http://jno.hu/hu/?doc=20090720sajt
Helyén az Auchan áruház kibővített parkolója foglalna helyet, noha az ország minden lápja védett. Számos mértékadó szakmai intézmény kinyilvánította azt az egyértelmű álláspontját, hogy valóban láp van azon a területen, de csak az ombudsmani kérésre utasította a minisztérium új vizsgálatra a jogsértő engedélyt kiadó felügyelőséget. Az ombudsman a lápért folyó perbe is beavatkozott - sikerrel.
Ezzel nem csak az egészségünket, és természetes rendszereinket tennénk kockára, de nehéz helyzetbe sodorva a hagyományos és biogazdákat, európai piacaink jó részét elvesztettük volna, többek között egy amerikai óriáscég, a Monsanto nyomására. Fellépésünk nyomán sikerült a génbankok finanszírozását fenntartani, s azokat ajánlásaink nyomán a jelen kormány önálló, állami szervezetbe rendezte.
http://jno.hu/hu/?doc=kozlemeny20081205_2
http://jno.hu/hu/?doc=20100405sajt
A helyi lakosság tiltakozása ellenére, nem törődve sem az így is túlzsúfolt agglomeráció sem a főváros érdekeivel, a jelentős forgalom növelő hatással, a nyilvánvaló környezeti károkkal.
http://jno.hu/hu/?doc=69_JNO_2010
Az elmúlt három évben különböző kormányzatok sorra kezdeményezték a Közigazgatási eljárásról szóló törvény és más jogszabályok módosítását, amellyel megakadályozták volna a helyi lakosokat és civil szervezeteiket, hogy közvetlenül avatkozzanak be az őket érintő ügyekbe. Irodánk az Aarhus-i egyezmény szellemében mindig kiállt a részvétel elve mellett, minden esetben felemeltük a szavunkat a részvételi elv érvényesülése érdekében - eddig sikerrel.
A fenti esetek jól mutatják, hogy a jövő nemzedékek ombudsmani hivatalát időszerű és szükséges volt életre hívni, hiszen jelentős környezeti konfliktusok jellemzik mindennapjainkat. A fentieken túl ma is számos vizsgálatot folytatunk hasonló, vagy még súlyosabb ügyekben. Vajon nélkülözheti-e a magyar társadalom a Jövő Nemzedékek képviseletét, amikor ilyen problémákkal kell szembesülnie?
A japán tragédiából legalább annyi tanulságot le kell vonnunk, hogy attól, hogy egy eset valószínűsége igen kicsi, az még bekövetkezhet. Magyarországon is meg kell fontolnunk ezt a tanulságot, különös tekintettel a paksi atomerőmű élettartam-hosszabbításának, bővítésének tervére. Egységes energiastratégia nélkül, hogy hozhatunk döntést egy ilyen gazdasági és politikai horderejű kérdésről? Vajon ismeri a közvélemény azt a tényt, hogy több kapacitás rejlik a takarékosságban, mint amennyit megtermelnének az új blokkok?
A leggyakoribb panaszaink zajjal kapcsolatosak. Magyarország lakosságának igen nagy része rendszeres, egészségkárosító mértékű zajtól szenved. Rosszabbodik vagy javul ez a helyzet a jövőben? Vajon fognak-e, és ha igen hol, milyen gyakran, és miért fognak alacsony magasságú vadászrepülő gyakorlatokat tartani? Ki tesz igazságot a honvédelmi szükségleteink és az egészséges környezet joga között?
Részletes javaslatokat adtunk a zajvédelmi jogalkotásra és hatósági munkára – ki fogja kiharcolni ezek megvalósulását?
A 2011-es, év eleji megszorítások között szerepel a nemzeti parkok költségvetésének csökkentése közel a felével. Ezt a költségkiesést már biztosan nem tudja kigazdálkodni egyikük sem, noha ők felügyelik a legértékesebb természetes területeket. Hasonló elvonások voltak a vízügynél is. Hogy lesz így árvízvédelem, és vízmegtartó vízgazdálkodás?
Leggyakoribbak a zajjal és a levegőszennyezéssel kapcsolatos panaszok. Városaink, különösen Budapest, egyre inkább élhetetlenek, az itt élők élete csak a szállópor miatt másfél évvel rövidül meg. Jelenleg a zajjal kapcsolatos jogszabályok hiányosságainak kiegészítése mellett a szmog szabályozáson is dolgozunk. Kinek a joga fog feltétlenül érvényesülni: az autós joga tulajdona (az autó) használatához, vagy asztmás, allergiás gyermekeink és nagyszüleink élethez, egészséghez való joga?
Az EU hamarosan hatályba lépő új jogszabálya szerint regisztrációra kötelezné a növényi alapú gyógyhatású készítményeket. A regisztráció azonban nem egyszerű, és rendkívül drága, több mint félmilló forint termékenként. Irodánk keresi a jogi és politikai megoldást, hogy a mezőgazdaságunk egyik igen fontos ága előnyt kovácsolhasson az új jogszabályból. Enélkül a termelők abbahagynák a munkájukat.
Fenntartható fejlődésről sokan beszélnek, de csak kevesen tesznek ezért valamit. Irodánk kezdettől fogva felkarolta azokat a kezdeményezéseket, közösségeket, akik egy új fajta filozófia mentén keresik a megélhetésüket. Az ő tudásuk, útkeresésük stratégiai fontosságú Magyarország számára. A zöldombudsman rendszeresen összehozta, összekötötte, segítette e közösségeket, jogi akadálymentesítést végez számukra. Még rengeteg a tennivaló: ki folytatná?
A világörökség törvény már majdnem készen van, de még van vele munka, nem csak jogalkotás, de végrehajtás terén is. A tokaji és erzsébetvárosi példán okulva bőven lesz munkája irodánknak ezzel kapcsolatban, amíg mind a 10 világörökségi helyszín megkapja az őt megillető védelmet.
A JNO szakértői és programja öt világörökségi helyszínt támogat az UNESCO követelményeknek megfelelő rendezési tervek és kezelőszervezet kialakításában. Folytathatjuk-e ezt a munkát?