Parliamentary Commissioner for Future Generations - Sajtóközlemény vasúti mellékvonalakon a személyszállítás nagy léptékű megszűntetése kapcsán
JNOI Parliamentary Commissioner for Future Generations

PARLIAMENTARY COMMISSIONER
FOR FUTURE GENERATIONS

Search      

Sajtóközlemény 

Fülöp Sándor, a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa szerint s vasúti mellékvonalakon a személyszállítás nagy léptékű megszűntetése ellentétes a Magyar Köztársaság általános környezetvédelmi, közlekedéspolitikai és területfejlesztési politikájával.

Az ombudsman hivatalból vizsgálatot indított annak megállapítására, hogy a 2009/2010. évi vasúti menetrend előkészítése és elfogadása (ezen belül különösen egyes vasúti mellékvonalakon a személyszállítási szolgáltatás megszűntetése) milyen mértékben érinti az egészséges környezethez való jogot. Így különösen, a biztos megvizsgálta, hogy a folyamat, a tervezett és az elfogadott döntés összhangban van-e a Magyar Köztársaság környezet-, közlekedés- és területfejlesztési céljaival, továbbá hogy az megfelelt-e a kapcsolódó általános környezetvédelmi jogszabályi kötelezettségeknek, így különösen a várható hatások előzetes felmérésére, figyelembevételre és a társadalmi részvételre vonatkozó előírásoknak.

Az országgyűlési biztos szerint a vasúti mellékvonalak megszűntetése miatt várhatóan jelentősen nőni fog a közúti közlekedésből származó környezeti terhelés: levegő- és zaj szennyezés, nehézfémek ülepedése). A közlekedési miniszter döntését sem környezeti, sem gazdaságossági szempontból nem támasztotta alá, nem történt meg továbbá a döntések széles társadalmi részvételen nyugvó megalapozása. Jogszabálysértő, hogy a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium nem készítette el a környezetvédelmi törvényben előírt vizsgálati elemzést (amely a várható konkrét környezeti hatások feltárását célozza), illetve nem konzultált az Országos Környezetvédelmi Tanáccsal – állapította meg Fülöp Sándor

Az ombudsman kiindulópontja az volt, hogy a vasúti menetrend megállapítása nemcsak közlekedési, még kevésbé pusztán közlekedés-finanszírozási kérdés, hanem nagy hatású környezetvédelmi és területfejlesztési döntés. Ezt a hatályos magyar közlekedési stratégia (Egységes közlekedésfejlesztési stratégia) is elismeri, hangsúlyozván, hogy a vasúti hálózatokkal kapcsolatos döntéseket nem irányíthatják kizárólag rövid távú költségvetési megfontolások. Hasonlóan a vasúti közlekedés fejlesztését támogatja a 2003-2008. között hatályos II., illetve az elfogadás előtt álló III. Nemzeti környezetvédelmi program is.

Ennek tükrében az ombudsman felszólította a minisztert, hogy a közszolgáltatási szerződések megkötése előtt haladéktalanul végezze el a szükséges környezeti vizsgálatokat, illetve annak társadalmi véleményeztetését, így különösen folytassa le az Országos Környezetvédelmi Tanáccsal a szükséges konzultációt. A vizsgálati elemzéssel kapcsolatos jogszabályi háttér további egyértelműsítése érdekében felhívta a kormányt, hogy tegyen javaslatot a közlekedésről, a területfejlesztésről, illetve a környezetvédelemről szóló jogszabályok közti összhang megteremtésére.

 

2009. 11. 17.

 

Jövő nemzedékek országgyűlési biztosa sajtó






Lablec lablec
H-1051 Budapest, Nádor u. 22., Hungary Tel: +36 1 475-7123 Fax: +36 1 475-7333                    
Magyar oldal English site