PARLIAMENTARY COMMISSIONER
FOR FUTURE GENERATIONS
A Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény 18. §-a értelmében ,,A Magyar Köztársaság elismeri és érvényesíti mindenki jogát az egészséges környezethez.''
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának jogállásáról szóló 1993. évi LIX. törvény 16. § (1) bekezdése értelmében ,,az országgyűlési biztoshoz bárki fordulhat, ha megítélése szerint valamely hatóság, illetve közszolgáltatást végző szerv tevékenysége során a beadványt benyújtó személy alapvető jogaival összefüggésben visszásságot okozott, feltéve, hogy a rendelkezésre álló közigazgatási jogorvoslati lehetőségeket - ide nem értve a közigazgatási határozat bírósági felülvizsgálatát - már kimerítette, illetve jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva.''
A törvény 16. §-ának (2) bekezdése értelmében ,,az országgyűlési biztos az alapvető jogokkal kapcsolatos visszásság megszüntetése érdekében meghatározott esetekben hivatalból is eljárhat.''
A 27/B. § (1) bekezdése szerint: ,,A jövő nemzedékek országgyűlési biztosa figyelemmel kíséri, értékeli és ellenőrzi azon jogszabályi rendelkezések érvényesülését, amelyek biztosítják a környezet és a természet (a továbbiakban együtt: környezet) állapotának fenntarthatóságát és javítását. Feladata a mindezekkel kapcsolatban tudomására jutott visszásságok kivizsgálása vagy kivizsgáltatása, és orvoslásuk érdekében általános vagy egyedi intézkedések kezdeményezése.''
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 32.§ (1) bekezdés értelmében ,, az úthálózat közutakból és a közforgalom elől el nem zárt magánutakból áll. Az állami tulajdonban lévő közutak országos közútnak, a helyi önkormányzatok tulajdonában lévő közutak helyi közútnak minősülnek.''
A 33.§ (1) bekezdése szerint: ,,A közút kezelői:
a) a koncessziós szerződés alapján működtetett országos közút tekintetében a koncessziós társaság;
b) az a) pontban nem említett országos közút vonatkozásában a miniszter döntése alapján
ba) a fenntartásra, a fejlesztésre és a fejlesztéssel összefüggő üzemeltetésre alapított társaság, költségvetési szerv, illetve olyan gazdálkodó szervezet, amelyben az állam többségi részesedéssel, szavazati joggal rendelkezik vagy
bb) a külön jogszabály szerinti versenyeztetési eljárásban kiválasztott szervezet;''
A törvény 34.§ (1)-(2) bekezdése szerint: ,,a közút kezelője – az országos és a helyi közutak kezeléséről szóló jogszabályok szerint eljárva – köteles gondoskodni arról, hogy a közút a biztonságos közlekedésre alkalmas, közvetlen környezete esztétikus és kulturált legyen. A közút forgalmi rendjét – ha jogszabály másként nem rendelkezik – a közút kezelője alakítja ki. A forgalmi rendet – a forgalmi körülmények vagy a baleseti helyzet jelentősebb változása esetén, de legalább ötévenként – a közút kezelőjének felül kell vizsgálnia, és ha szükséges, módosítania kell. A közlekedési hatóság – a közlekedés biztonságát sértő vagy veszélyeztető helyzet megszüntetése érdekében – kezdeményezheti a forgalomszabályozás módosítását, vagy a közút kezelőjét a forgalmi rend felülvizsgálatára kötelezheti.
A 14.§ (1) bekezdés a) pontja értelmében ,,a közút lezárására vagy forgalmának korlátozására (elterelésére) a közút kezelője a közúton folyó munka, a közút állagának védelme, a közúti forgalom biztonsága miatt,…''
Az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984 (XII.20) KM. Rendelet 2.§ (1) bekezdése szerint az utak forgalmának szabályozása, valamint a közúti jelzések elhelyezése, fenntartása, üzemeltetése és eltávolítása az út kezelőjének a feladata.
A zaj és rezgésterhelési határértékek megállapításáról szóló 8/2002 (III.22) KöM-EüM együttes rendelet 3.§-a szerint
,, (1) A közlekedéstől származó zaj terhelési határértékeit a zajtól védendő területeken a 3. számú melléklet tartalmazza.
(2) A 3. számú melléklet határértékeinek új tervezésű vagy megváltozott területfelhasználású területeken a meglévő közlekedési zajforrástól származó zajterhelésre is, új közlekedési zajforrás létesítése esetén pedig a meglévő védendő területen is teljesülniük kell.
(3) Egyes közlekedési zajterhelési határértékek túllépését a környezetvédelmi hatóság a 3. számú mellékletben foglaltak szerint engedélyezheti.
(4) Meglévő közlekedési útvonal vagy létesítmény (zajforrás) korszerűsítése, útkapacitás bővítése utáni állapotra
a) a 3. számú melléklet határértékei érvényesek, ha a változást közvetlenül megelőző állapotra vonatkozó számítások vagy mérések a határérték teljesülését igazolják;
b) ha a változást megelőző állapotra vonatkozó számítások vagy mérések a határérték túllépését igazolják, akkor legalább a változást megelőző zajterhelést kell követelménynek tekinteni.''
3. számú melléklet a 8/2002. (III. 22.) KöM–EüM együttes rendelethez
A közlekedéstől származó zaj terhelési határértékei zajtól védendő területekenA közlekedéstől származó zaj terhelési határértékei zajtól védendő területeken
Sor- |
Zajtól védendő terület |
Határérték (LTH)
az LAM,kö megítélési szintre1 |
|||||||
üdülő-, lakóépületek |
kiszolgáló út; |
gyűjtőút; |
autópálya; autóút; |
||||||
nappal |
éjjel |
nappal |
éjjel |
nappal |
éjjel |
nappal |
éjjel |
||
1. |
Üdülőterület, gyógyhely, egészség- |
45 |
35 |
50 |
40 |
55 |
45 |
604 |
504 |
2. |
Lakóterület (kisvárosias, kertváro- |
50 |
40 |
55 |
45 |
60 |
50 |
654 |
554 |
3. |
Lakóterület (nagyvárosias
beépí- |
55 |
45 |
60 |
50 |
65 |
55 |
654 |
554 |
4. |
Gazdasági terület és különleges terület |
60 |
50 |
65 |
55 |
654 |
554 |
654 |
554 |
1 Értelmezése és ellenőrzése az MSZ 18150–1 és az MSZ–13–183 szerint. A megítélési idő a nappali 16 óra, éjjeli 8 óra.
2 Olyan repülőterek vagy helikopterállomások, illetve -leszállóhelyek, ahol 5,7 tonna max. felszálló tömegnél kisebb, légcsavaros repülőgépek, illetve 2,73 tonna max. felszálló tömegnél kisebb helikopterek közlekednek.
3 Nagyobb tömegű, illetve sugárhajtású légijárművek által használt repülőterek vagy helikopterállomások, illetve -leszállóhelyek.
4 A közegészségügyi hatóság – a környezetvédelmi hatóság véleményének figyelembevételével, indokolt esetben – 5 dB, kivételesen 10 dB túllépést engedélyezhet a szükséges feltételek előírásával.
A 7.§ (1) bekezdés szerint : ,,A környezeti rezgés terhelési határértékeit az 5. számú melléklet tartalmazza.
(2) Az 5. számú mellékletben foglalt határértékek csak az épületekben tartózkodó emberekre ható rezgésekre vonatkoznak, nem érintik a más jogszabályok, előírások alapján megállapított határértékeket, követelményeket. Nem vonatkoztathatók határértékként az épület szerkezeti károsodását vagy a telepített berendezések működési zavarait okozó rezgésekre.''
5. számú melléklet a 8/2002. (III. 22.) KöM–EüM együttes rendelethez
Az emberre ható rezgés terhelési határértékei épületekbenAz emberre ható rezgés terhelési határértékei épületekben
Sor- |
Épület, helyiség1 |
Rezgésterhelési
határérték2 |
|||
AM |
A0 |
Amax3 |
|||
1. |
Rezgésre különösen érzékeny helyiség (pl. műtő) |
3 |
3,6 |
100 |
|
2. |
Lakóépület, üdülőépület,
szociális otthon, szálláshely-szolgáltató épület, kórház, szana- |
nappal |
10 |
12 |
200 |
éjjel4 |
5 |
6 |
1005 |
||
3. |
Kulturális, vallási létesítmények nagyobb figyelmet igénylő helyiségei (pl. hangversenyterem, templom); bölcsőde, óvoda foglalkoztató helyiségei; orvosi rendelő |
10 |
12 |
200 |
|
4. |
Művelődési, oktatási,
igazgatási és irodaépület nagyobb figyelmet igénylő helyiségei (pl. tanterem,
számítógépterem, könyvtári olvasóterem, tervezőiroda, diszpécserközpont);
színházak, mozik nézőterei; magasabb komfortfokozatú szál- |
20 |
24 |
300 |
|
5. |
Kereskedelmi, vendéglátó épület eladó-, illetve vendéglátó terei; sportlétesítmények nézőtere; középületek folyosói, előcsarnokai |
30 |
36 |
600 |
Megjegyzések:
1 A táblázatban nem szereplő helyiség esetén a funkciójának legmegfelelőbb sorszámba való besorolást kell alkalmazni.
2 Értelmezése és ellenőrzése az MSZ 18163–2 szabvány szerint. A megítélési idő: a nappali 16 óra, éjjeli 8 óra.
3 Ha a rezgés az MSZ 18163–2 értelmezése szerint ritkán előforduló, rövid idejű rezgési jelenség, akkor a nappali időszakra vonatkozó Amax (az 1. sorszámú helyiségek kivételével) a táblázatban közölt értékek másfélszerese.
4 Csak akkor kell érvényesíteni az éjszakai határértéket, ha a helyiséget éjszaka is rendeltetésszerűen használják.
5 Rendszeres üzemi tevékenységből származó rezgések esetén Amax = 30 mm/s2.
A 8. § a) pontja értelmében ,,a terhelési határérték túllépése jelentős, ha zaj esetén 10 dB-nél nagyobb mértékű''
A környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól szóló 284/2007 (X.29.) Korm. rendelet 3.§ (2) szerint ,, A kibocsátási vagy a terhelési határértékek túllépését a zaj- és rezgésterhelési határértékekről szóló külön jogszabályban meghatározottak szerint kell jelentősnek minősíteni.''
A 4. § (1) b) –c) pontja értelmében a zaj- és rezgésvédelmi ügyekben az elsőfokú hatósági jogkört a kistérségekről szóló külön jogszabályban meghatározott kistérség székhelye szerinti települési önkormányzat jegyzője, a főváros esetében a kerületi önkormányzat jegyzője gyakorolja az alábbi esetekben: a védendő épületek védendő helyiségeinek belső terére előírt zajvédelmi követelmények teljesítésére vonatkozó ügyekben; valamint, a védendő épületek védendő helyiségeinek belső terére előírt rezgéskövetelmények teljesítésére vonatkozó ügyekben.
A 14. § (2) bekezdése szerint: ,,Ha az üzemelő közlekedési zaj- és rezgésforrás által okozott zaj jelentős mértékben meghaladja a külön jogszabály szerinti közlekedési zajtól származó határértékeket, és a létesítményre nem készült külön jogszabály szerinti zajvédelmi intézkedési terv vagy zajvédelmi program, akkor a környezetvédelmi hatóság
a) a közlekedési vonalas létesítmény mindenkori üzemeltetőjét zajvédelmi szempontú részleges környezetvédelmi felülvizsgálatra kötelezi,
b) a közlekedési hatóságnál kezdeményezheti a közlekedési vonalas létesítmény mindenkori üzemeltetőjének kötelezését zaj- és rezgéscsökkentő intézkedések megtételére.''
A légszennyezettségi határértékekről, a helyhez kötött légszennyező pontforrások kibocsátási határértékeiről szóló 14/2001. (V. 09) KöM-EüM-FVM rendelet 1. számú melléklete szerint
A légszennyezettség egészségügyi határértékei és egyes légszennyező anyagok tervezési irányértékei
A légszennyezettség egészségügyi határértékei és egyes légszennyező anyagok tervezési irányértékei1.1. számú melléklet: A légszennyezettség egészségügyi határértékei
A levegő térfogatot 293 K hőmérsékletre és 101,3 kPa nyomásra át kell számítani.
[CAS szám: Chemical Abstracts Service azonosító száma]
Kiemelt jelentőségű légszennyező anyagok
Légszennyező anyag [CAS szám] |
Határérték [mg/m3] |
Veszélyességi |
||||
órás |
24 órás |
éves |
||||
határérték |
tűréshatár |
határérték |
tűréshatár |
|||
Kén-dioxid [7446-09-5] |
250
|
50%
|
125
|
503 |
|
III. |
Nitrogén-dioxid1 [10102-44-0] |
100
|
50%
|
85 |
403 |
50%
|
II. |
Nitrogén- |
200 |
|
150 |
703 |
|
II. |
Szén-monoxid [630-08-0] |
10 000 |
|
5 0002 |
3 000 |
|
II. |
Új létesítmények engedélyezésénél a tűréshatár nem vehető figyelembe.
1 Új kibocsátás csökkentő intézkedési terv készítésénél a nitrogén-dioxid határértéket kell figyelembe venni.
2 Napi 8 órás mozgó átlagkoncentrációk maximuma, amelyet az órás átlagok alapján készített 8 órás mozgó átlagértékekből kell kiválasztani. Például bármelyik nap első vizsgálati periódusa a megelőző nap 17 órától az adott nap 01 óráig tart. Bármelyik nap utolsó vizsgálati periódusa az adott napon 16 órától 24 óráig tart.
3 Meghatározására alkalmazott mérési program: folyamatos mérés vagy legalább heti egy-egy, véletlenszerűen kiválasztott 24 órás mérés, egyenletesen elosztva az év során; vagy az év során egyenletesen elosztott, legalább nyolc héten keresztül végzett mérés.
A levegő védelmével kapcsolatos egyes szabályokról szóló 21/2001 (II.14) Korm. rendelet 13. § (2) bekezdése szerint ,,a közlekedési hatóság – a környezetvédelmi hatóság kezdeményezésére – azon vonalforrásoknál, amelyek környezetében az ott közlekedő mozgó légszennyező források miatt a légszennyezettségi határértékek rendszeres és tartós túllépése következik be, forgalomszervezési, korlátozó intézkedéseket rendelhet el a levegőterhelés mérséklése érdekében.''
Az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII.20) Korm. rendelet 108.§ (1) bekezdése értelmében ,,Az építmény és részei állékonyságát és biztonságos használatra való alkalmasságát az építmény élettartama alatt a rendeltetésének megfelelően folyamatosan fenn kell tartani.''