Parliamentary Commissioner for Future Generations - Állásfoglalás a szolnoki József Attila utca négysávossá tétele következtében keletkezett rezgés és zajhatásokkal kapcsolatban (JNO-5548/2008.) - 2. oldal
JNOI Parliamentary Commissioner for Future Generations

PARLIAMENTARY COMMISSIONER
FOR FUTURE GENERATIONS

Search      

Jogszabályi melléklet

 

A Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény 18. §-a értelmében ,,A Magyar Köztársaság elismeri és érvényesíti mindenki jogát az egészséges környezethez.''

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának jogállásáról szóló 1993. évi LIX. törvény 16. § (1) bekezdése értelmében ,,az országgyűlési biztoshoz bárki fordulhat, ha megítélése szerint valamely hatóság, illetve közszolgáltatást végző szerv tevékenysége során a beadványt benyújtó személy alapvető jogaival összefüggésben visszásságot okozott, feltéve, hogy a rendelkezésre álló közigazgatási jogorvoslati lehetőségeket - ide nem értve a közigazgatási határozat bírósági felülvizsgálatát - már kimerítette, illetve jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva.''

A törvény 16. §-ának (2) bekezdése értelmében ,,az országgyűlési biztos az alapvető jogokkal kapcsolatos visszásság megszüntetése érdekében meghatározott esetekben hivatalból is eljárhat.''

A 27/B. § (1) bekezdése szerint: ,,A jövő nemzedékek országgyűlési biztosa figyelemmel kíséri, értékeli és ellenőrzi azon jogszabályi rendelkezések érvényesülését, amelyek biztosítják a környezet és a természet (a továbbiakban együtt: környezet) állapotának fenntarthatóságát és javítását. Feladata a mindezekkel kapcsolatban tudomására jutott visszásságok kivizsgálása vagy kivizsgáltatása, és orvoslásuk érdekében általános vagy egyedi intézkedések kezdeményezése.''

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 32.§ (1) bekezdés értelmében ,, az úthálózat közutakból és a közforgalom elől el nem zárt magánutakból áll. Az állami tulajdonban lévő közutak országos közútnak, a helyi önkormányzatok tulajdonában lévő közutak helyi közútnak minősülnek.''

A 33.§ (1) bekezdése szerint: ,,A közút kezelői:

a) a koncessziós szerződés alapján működtetett országos közút tekintetében a koncessziós társaság;

b) az a) pontban nem említett országos közút vonatkozásában a miniszter döntése alapján

ba) a fenntartásra, a fejlesztésre és a fejlesztéssel összefüggő üzemeltetésre alapított társaság, költségvetési szerv, illetve olyan gazdálkodó szervezet, amelyben az állam többségi részesedéssel, szavazati joggal rendelkezik vagy

bb) a külön jogszabály szerinti versenyeztetési eljárásban kiválasztott szervezet;''

A törvény 34.§ (1)-(2) bekezdése szerint: ,,a közút kezelője – az országos és a helyi közutak kezeléséről szóló jogszabályok szerint eljárva – köteles gondoskodni arról, hogy a közút a biztonságos közlekedésre alkalmas, közvetlen környezete esztétikus és kulturált legyen. A közút forgalmi rendjét – ha jogszabály másként nem rendelkezik – a közút kezelője alakítja ki. A forgalmi rendet – a forgalmi körülmények vagy a baleseti helyzet jelentősebb változása esetén, de legalább ötévenként – a közút kezelőjének felül kell vizsgálnia, és ha szükséges, módosítania kell. A közlekedési hatóság – a közlekedés biztonságát sértő vagy veszélyeztető helyzet megszüntetése érdekében – kezdeményezheti a forgalomszabályozás módosítását, vagy a közút kezelőjét a forgalmi rend felülvizsgálatára kötelezheti.

A 14.§ (1) bekezdés a) pontja értelmében ,,a közút lezárására vagy forgalmának korlátozására (elterelésére) a közút kezelője a közúton folyó munka, a közút állagának védelme, a közúti forgalom biztonsága miatt,…''

Az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984 (XII.20) KM. Rendelet 2.§ (1) bekezdése szerint az utak forgalmának szabályozása, valamint a közúti jelzések elhelyezése, fenntartása, üzemeltetése és eltávolítása az út kezelőjének a feladata.

A zaj és rezgésterhelési határértékek megállapításáról szóló 8/2002 (III.22) KöM-EüM együttes rendelet 3.§-a szerint

,, (1) A közlekedéstől származó zaj terhelési határértékeit a zajtól védendő területeken a 3. számú melléklet tartalmazza.

(2) A 3. számú melléklet határértékeinek új tervezésű vagy megváltozott területfelhasználású területeken a meglévő közlekedési zajforrástól származó zajterhelésre is, új közlekedési zajforrás létesítése esetén pedig a meglévő védendő területen is teljesülniük kell.

(3) Egyes közlekedési zajterhelési határértékek túllépését a környezetvédelmi hatóság a 3. számú mellékletben foglaltak szerint engedélyezheti.

(4) Meglévő közlekedési útvonal vagy létesítmény (zajforrás) korszerűsítése, útkapacitás bővítése utáni állapotra

a) a 3. számú melléklet határértékei érvényesek, ha a változást közvetlenül megelőző állapotra vonatkozó számítások vagy mérések a határérték teljesülését igazolják;

b) ha a változást megelőző állapotra vonatkozó számítások vagy mérések a határérték túllépését igazolják, akkor legalább a változást megelőző zajterhelést kell követelménynek tekinteni.''

3. számú melléklet a 8/2002. (III. 22.) KöM–EüM együttes rendelethez

A közlekedéstől származó zaj terhelési határértékei zajtól védendő területekenA közlekedéstől származó zaj terhelési határértékei zajtól védendő területeken

Sor-
szám

Zajtól védendő terület

Határérték (LTH) az LAM, megítélési szintre1
(dB)

üdülő-, lakóépületek
és közintézmények
közötti forgalomtól
elzárt területeken;
pihenésre kijelölt
közterületeken

kiszolgáló út;
átmenő forgalom
nélküli út mentén

gyűjtőút;
összekötőút; bekötő-
út; egyéb közút;
vasúti mellékvonal
és pályaudvara;
repülőtér, illetve helikopterállomás,
-leszállóhely2 mentén

autópálya; autóút;
I. rendű főút;
II. rendű főút;
autóbusz-pályaudvar;
vasúti fővonal
és pályaudvara;
repülőtér, illetve helikopterállomás,
-leszállóhely3 mentén

nappal
6–22 óra

éjjel
22–6 óra

nappal
6–22 óra

éjjel
22–6 óra

nappal
6–22 óra

éjjel
22–6 óra

nappal
6–22 óra

éjjel
22–6 óra

1.

Üdülőterület, gyógyhely, egészség-
ügyi terület, védett természeti terület kijelölt része

45

35

50

40

55

45

604

504

2.

Lakóterület (kisvárosias, kertváro-
sias, falusias, telepszerű beépítésű)

50

40

55

45

60

50

654

554

3.

Lakóterület (nagyvárosias beépí-
tésű), vegyes terület

55

45

60

50

65

55

654

554

4.

Gazdasági terület és különleges terület

60

50

65

55

654

554

654

554

1 Értelmezése és ellenőrzése az MSZ 18150–1 és az MSZ–13–183 szerint. A megítélési idő a nappali 16 óra, éjjeli 8 óra.

2 Olyan repülőterek vagy helikopterállomások, illetve -leszállóhelyek, ahol 5,7 tonna max. felszálló tömegnél kisebb, légcsavaros repülőgépek, illetve 2,73 tonna max. felszálló tömegnél kisebb helikopterek közlekednek.

3 Nagyobb tömegű, illetve sugárhajtású légijárművek által használt repülőterek vagy helikopterállomások, illetve -leszállóhelyek.

4 A közegészségügyi hatóság – a környezetvédelmi hatóság véleményének figyelembevételével, indokolt esetben – 5 dB, kivételesen 10 dB túllépést engedélyezhet a szükséges feltételek előírásával.

A 7.§ (1) bekezdés szerint : ,,A környezeti rezgés terhelési határértékeit az 5. számú melléklet tartalmazza.

(2) Az 5. számú mellékletben foglalt határértékek csak az épületekben tartózkodó emberekre ható rezgésekre vonatkoznak, nem érintik a más jogszabályok, előírások alapján megállapított határértékeket, követelményeket. Nem vonatkoztathatók határértékként az épület szerkezeti károsodását vagy a telepített berendezések működési zavarait okozó rezgésekre.''

 

5. számú melléklet a 8/2002. (III. 22.) KöM–EüM együttes rendelethez

Az emberre ható rezgés terhelési határértékei épületekbenAz emberre ható rezgés terhelési határértékei épületekben

Sor-
szám

Épület, helyiség1

Rezgésterhelési határérték2
(mm/s2)

AM

A0

Amax3

1.

Rezgésre különösen érzékeny helyiség (pl. műtő)

3

3,6

100

2.

Lakóépület, üdülőépület, szociális otthon, szálláshely-szolgáltató épület, kórház, szana-
tórium lakó- és pihenőhelyiségei

nappal
6–22 óra

10

12

200

éjjel4
22–6 óra

5

6

1005

3.

Kulturális, vallási létesítmények nagyobb figyelmet igénylő helyiségei (pl. hangversenyterem, templom); bölcsőde, óvoda foglalkoztató helyiségei; orvosi rendelő

10

12

200

4.

Művelődési, oktatási, igazgatási és irodaépület nagyobb figyelmet igénylő helyiségei (pl. tanterem, számítógépterem, könyvtári olvasóterem, tervezőiroda, diszpécserközpont); színházak, mozik nézőterei; magasabb komfortfokozatú szál-
lodák közös terei

20

24

300

5.

Kereskedelmi, vendéglátó épület eladó-, illetve vendéglátó terei; sportlétesítmények nézőtere; középületek folyosói, előcsarnokai

30

36

600

Megjegyzések:

1   A táblázatban nem szereplő helyiség esetén a funkciójának legmegfelelőbb sorszámba való besorolást kell alkalmazni.

2   Értelmezése és ellenőrzése az MSZ 18163–2 szabvány szerint. A megítélési idő: a nappali 16 óra, éjjeli 8 óra.

3     Ha a rezgés az MSZ 18163–2 értelmezése szerint ritkán előforduló, rövid idejű rezgési jelenség, akkor a nappali időszakra vonatkozó Amax (az 1. sorszámú helyiségek kivételével) a táblázatban közölt értékek másfélszerese.

4   Csak akkor kell érvényesíteni az éjszakai határértéket, ha a helyiséget éjszaka is rendeltetésszerűen használják.

5                 Rendszeres üzemi tevékenységből származó rezgések esetén Amax = 30 mm/s2.

A 8. § a) pontja értelmében ,,a terhelési határérték túllépése jelentős, ha zaj esetén 10 dB-nél nagyobb mértékű''

A környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól szóló 284/2007 (X.29.) Korm. rendelet 3.§ (2) szerint ,, A kibocsátási vagy a terhelési határértékek túllépését a zaj- és rezgésterhelési határértékekről szóló külön jogszabályban meghatározottak szerint kell jelentősnek minősíteni.''

A 4. § (1) b) –c) pontja értelmében a zaj- és rezgésvédelmi ügyekben az elsőfokú hatósági jogkört a kistérségekről szóló külön jogszabályban meghatározott kistérség székhelye szerinti települési önkormányzat jegyzője, a főváros esetében a kerületi önkormányzat jegyzője gyakorolja az alábbi esetekben: a védendő épületek védendő helyiségeinek belső terére előírt zajvédelmi követelmények teljesítésére vonatkozó ügyekben; valamint,  a védendő épületek védendő helyiségeinek belső terére előírt rezgéskövetelmények teljesítésére vonatkozó ügyekben.

A 14. § (2) bekezdése szerint: ,,Ha az üzemelő közlekedési zaj- és rezgésforrás által okozott zaj jelentős mértékben meghaladja a külön jogszabály szerinti közlekedési zajtól származó határértékeket, és a létesítményre nem készült külön jogszabály szerinti zajvédelmi intézkedési terv vagy zajvédelmi program, akkor a környezetvédelmi hatóság

a) a közlekedési vonalas létesítmény mindenkori üzemeltetőjét zajvédelmi szempontú részleges környezetvédelmi felülvizsgálatra kötelezi,

b) a közlekedési hatóságnál kezdeményezheti a közlekedési vonalas létesítmény mindenkori üzemeltetőjének kötelezését zaj- és rezgéscsökkentő intézkedések megtételére.''

 

 

A légszennyezettségi határértékekről, a helyhez kötött légszennyező pontforrások kibocsátási határértékeiről szóló 14/2001. (V. 09) KöM-EüM-FVM rendelet 1. számú melléklete szerint

A légszennyezettség egészségügyi határértékei és egyes légszennyező anyagok tervezési irányértékei

A légszennyezettség egészségügyi határértékei és egyes légszennyező anyagok tervezési irányértékei1.1. számú melléklet: A légszennyezettség egészségügyi határértékei

A levegő térfogatot 293 K hőmérsékletre és 101,3 kPa nyomásra át kell számítani.

[CAS szám: Chemical Abstracts Service azonosító száma]

Kiemelt jelentőségű légszennyező anyagok

Légszennyező anyag [CAS szám]

Határérték [mg/m3]

Veszélyességi
fokozat

órás

24 órás

éves

határérték

tűréshatár

határérték

tűréshatár

Kén-dioxid [7446-09-5]

250
a naptári év alatt 24-nél többször nem léphető túl

50%
amely
2001. I. 1-jétől évenként egyenlő mértékben csökken, és 2005.
I. 1-jére eléri
a 0%-ot

125
a naptári év alatt 3-nál többször nem léphető túl

503

 

III.

Nitrogén-dioxid1 [10102-44-0]

100
a naptári év alatt 18-nál többször nem léphető túl

50%
amely 2001.
I. 1-jétől évenként egyenlő mértékben csökken,
és 2010.
I. 1-jére eléri
 a 0%-ot

85

403

50%
amely 2001.
I. 1-jétől évenként egyenlő mértékben csökken, és 2010. I. 1-jére eléri a 0%-ot

II.

Nitrogén-
oxidok (mint NO2)

200

 

150

703

 

II.

Szén-monoxid [630-08-0]

10 000

 

5 0002

3 000

 

II.

Új létesítmények engedélyezésénél a tűréshatár nem vehető figyelembe.

1              Új kibocsátás csökkentő intézkedési terv készítésénél a nitrogén-dioxid határértéket kell figyelembe venni.

2                      Napi 8 órás mozgó átlagkoncentrációk maximuma, amelyet az órás átlagok alapján készített 8 órás mozgó átlagértékekből kell kiválasztani. Például bármelyik nap első vizsgálati periódusa a megelőző nap 17 órától az adott nap 01 óráig tart. Bármelyik nap utolsó vizsgálati periódusa az adott napon 16 órától 24 óráig tart.

3                      Meghatározására alkalmazott mérési program: folyamatos mérés vagy legalább heti egy-egy, véletlenszerűen kiválasztott 24 órás mérés, egyenletesen elosztva az év során; vagy az év során egyenletesen elosztott, legalább nyolc héten keresztül végzett mérés.

A levegő védelmével kapcsolatos egyes szabályokról szóló 21/2001 (II.14) Korm. rendelet 13. § (2) bekezdése szerint ,,a közlekedési hatóság – a környezetvédelmi hatóság kezdeményezésére – azon vonalforrásoknál, amelyek környezetében az ott közlekedő mozgó légszennyező források miatt a légszennyezettségi határértékek rendszeres és tartós túllépése következik be, forgalomszervezési, korlátozó intézkedéseket rendelhet el a levegőterhelés mérséklése érdekében.''

Az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII.20) Korm. rendelet 108.§ (1) bekezdése értelmében ,,Az építmény és részei állékonyságát és biztonságos használatra való alkalmasságát az építmény élettartama alatt a rendeltetésének megfelelően folyamatosan fenn kell tartani.''



Első Előző 1 2
Egyben



Lablec lablec
H-1051 Budapest, Nádor u. 22., Hungary Tel: +36 1 475-7123 Fax: +36 1 475-7333                    
Magyar oldal English site